Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Patron Szkoły

Jerzy Romuald Werner był jednym z przedstawicieli powojennej polskiej inżynierii mechanicznej, specjalizującym się w budowie pojazdów samochodowych.

Jako konstruktor, nauczyciel akademicki oraz organizator nauki odegrał istotną rolę w odbudowie i rozwoju krajowego przemysłu motoryzacyjnego oraz szkolnictwa technicznego.

 

Jerzy Romuald Werner urodził się 22 kwietnia 1909 roku w Krośnie. Jego ojciec był inżynierem włókiennikiem, matka zajmowała się domem.

W 1921 roku rozpoczął naukę w Gimnazjum im. Joachima Lelewela w Warszawie.

Po uzyskaniu świadectwa dojrzałości rozpoczął studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Warszawskiej. W 1935 roku uzyskał dyplom inżyniera mechanika ze specjalnością: budowa samochodów. W 1936 roku został zatrudniony jako starszy asystent w Katedrze Silników Spalinowych PW, gdzie pracował do wybuchu II wojny światowej.

Pracę na uczelni łączył z pracą w Biurze Studiów Państwowych Zakładów Inżynierii. Brał udział w opracowaniu pierwszego polskiego samochodu terenowego przeznaczonego dla wojska – typ 303 – oraz samochodu uterenowionego, typ 603, który miał być produkowany w wersjach specjalnych, m.in. jako sanitarka czy elektrownia polowa.
Inżynier Werner był również konstruktorem podwozi do ciężarówek PZInż 703 i 713 oraz samochodów osobowych Lux-Sport. Był także współtwórcą pierwszego polskiego sprzęgła hydrokinetycznego.

W styczniu 1945 roku został oddelegowany do pracy w Łodzi i już w kolejnym roku podjął pracę na stanowisku samodzielnego konstruktora w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym Zjednoczonego Przemysłu Motoryzacyjnego. W latach 1947–1955 kierował pracami biura.
Był głównym konstruktorem podwozia samochodu ciężarowego Star 20. Pod jego kierownictwem powstały kolejne modernizacje tego pojazdu. 

     

Po wojnie, od 1945 roku, związał się z Politechniką Łódzką i Wydziałem Mechanicznym, gdzie od 1946 roku współtworzył środowisko naukowe tego wydziału. W 1954 roku uzyskał tytuł profesora nadzwyczajnego, a w 1962 – profesora zwyczajnego.
Pełnił wiele ważnych funkcji akademickich: dwukrotnie był dziekanem Wydziału Mechanicznego (1954–1955 i 1960–1962), prorektorem ds. nauczania, a w latach 1962–1968 – rektorem Politechniki Łódzkiej.
Od 1970 roku aż do śmierci kierował Instytutem Pojazdów na tej samej uczelni.

Był autorem 28 publikacji naukowych oraz 5 podręczników z zakresu budowy pojazdów. Jego dorobek naukowy wywarł duży wpływ na rozwój tej dziedziny w Polsce.

Profesor Werner został uhonorowany wieloma odznaczeniami i orderami, m.in.:
– Państwową Nagrodą Naukową,
– Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski,
– Orderem Sztandaru Pracy II klasy,
– Medalem Komisji Edukacji Narodowej.

Profesor Jerzy Werner zmarł 8 października 1977 roku. Został pochowany na Starym Cmentarzu w Łodzi.